Yang Lain Sedang Membaca

.. ..

Thursday, January 9, 2014

RESEPI: DONAT KENTANG:



"Doughnut" atau pun disebut "Donat" adalah sejenis makanan ringan yang amat digemari oleh semua golongan di Malaysia. Ia bukan resepi yg boleh kita jual donat seperti dunkin donat atau big apple yg dijual sgt mahal. Resepi ini yg boleh jual donat tiga kupang atau empat kupang yg jadi makanan untuk org biasa. Rahsia membuat donat ini mengikut selera orang Malaysia dgn harga murah bkn senang. Masalah utama dlm resepi donat ialah bila makan panas-panas ia memang lembut, bila sejuk ia jadi keras atau liat mcm tayar kereta. Inilah masalah besar dlm buat donat. Dlm banyak-banyak resepi kegunaan kentang dlm Resepi donat ini amat bersesuain lembut setiap masa..dan tak berperasa kentang langsung..mudah dan jimat kos..cuba resepi ini tanpa sebarang keraguan.

Bahan-Bahan:
5 - 6 Cawan Tepung Gandum Rendah Gluten/ biasa.
1 paket Yis segera kering (Mauripan) 11 gm.
1/4 cawan Majerin / vegetable shortening .
1/4 cawan Gula Pasir.
2 butir telur.
3/4 kentang lenyek (rebus 3 biji kentang, kupas kulit dan lenyek).
1 sudu kecil (tsp) garam.
2 sudu besar susu pekat manis dibancuh dalam 1 cawan air suam/ gunakan susu penuh cream.
1/4 cawan air suam (jangan panas).
@~RasaRempah

Cara-cara:

1. Cairkan yis dalam 1/4 air suam dan masukkan gula. Biarkan selama 10 minit untuk yis bertindak balas. Masukan pula susu/dibancuh 1 cawan, di ikuti dgn majerin,kentang lenyek, telur dan garam. Sebatikan campuran ini.
2. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit kedalam campuran di atas sehingga jadikan doh lembut dan uli sehingga permukaan doh menjadi licin.
3. Masukan doh tadi dalam sebuah bekas telah disapu majerin sedikit yg boleh menampong dua kali ganda size doh. Terbalikan doh tadi dan sapu majerin dipermukaan atas pula. Tutup doh. Biarkan doh itu letakan ditempat agak panas selama 1-2 jam atau menjadi saiz 2 kali ganda.
4. Keluarkan dan Canaikan adunan doh tadi menjadi tebal 1" . Potong dengan alat pemotong donat bersaiz 8. Letakan adunan yang telah dipotong di dulang yang ditaburkan dengan tepung (supaya tidak melekat). Biarkan kepingan donat yang telah dipotong berada di tempat yang sedikit panas (untuk tindakan Yis ) 10 - 15 minit.
5. Goreng adunan donat dalam minyak yang sederhana panas (160 - 185 C) dalam 15 minit donat anad boleh masak sempurna. Biarkan ia sejuk sebentar sebelum masukan dlm Glaze

Tambahan: Cara buat Glaze Donut (Dunkin Donat).
Bahan yang diperlukan:
- 500gm gula icing/ kisar gula pasir sehingga halus.
- 6 sudu besat (tbsp) air.
- 1 sudu besar vanila.

Penyediaan Glaz Gula/ Sirap Gula:
Dengan api yang kecil masukkan 6 tbsp air dan gula icing. Apabila gula telah sedia larut dan masak. Api dapur perlu dijaga supaya air sirap anda tidak hangus. Matikan api dapur. Masukkan donut anda kedalam sirap gula dan segera keluarkan. ( sekiranya lama, donut anda akan diserap terlalu banyak gula). Biarkan donat anda sejuk. Sedia untuk dihidang

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis

Lagi.. Resepi Menarik

.. ..